icon_radio

RÀDIO Destacats

BLOG

Comença el cicle de concerts al Cementiri Nou amb programacions per aquest divendres, pel 12 de juliol i 13 de setembre

El Zementiri, el Cementiri Nou d’Igualada, serà l’escenari d’un cicle de concerts impulsat pel departament de Promoció Cultural de l’Ajuntament d’Igualada. Aquest espai tant especial per la ciutat acollirà tres concerts corals aquest divendres dia 5, el 12 de juliol i 13 de setembre. Carme Riera, regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Igualada, ha estat l’encarregada de presentar el cicle dels concerts.

El primer de tots ells, aquest divendres 5 de juliol, a les 21:00h, serà el concert del Cor Bruckner Barcelona. L’atractiu principal d’aquest concert és l’estrena absoluta de l’obra “Acadian Elegies”, del compositor igualadí Pol Requesens. L’autor del text és Emile LeBrun, qui també ha encarregat la composició de l’obra. Aquest text consta de fragments d’obituaris escrits al llarg de tot el segle XX, i està dedicada a la memòria del seu pare, a qui ell mai va conèixer.

Riera ha detallat que per aquest primer concert, “el Zementiri d’Enric Miralles i Carme Pinós, és l’emplaçament perfecte per representar aquesta obra diversa, que mostra un paisatge emocional d’ efectes sorprenents, l’acústica de l’espai és, a més, immillorable en un espai que embolcalla l’ànima”.

Completen el programa d’aquest primer concert, el famós Crucifixus d’Antonio Lotti a vuit veus, una obra mestra del barroc italià, “Even when He is silent”, una corprenedora obra de Kim André Arnesen sobre el text d’una persona jueva anònima, escrit mentre s’amagava durant la 2a guerra mundial, i “Leonardo dreams of his flying machine”, una peça brillant de l’exitós Eric Whitacre que fantasieja sobre el desig de volar de Leonardo da Vinci.

El Cor Bruckner Barcelona és un dels cors amateur més prestigiosos de Catalunya, que actua regularment a les principals sales de concerts del país i ha estat reconegut en nombrosos premis i festivals. És dirigit per Júlia Sesé, i en aquesta ocasió també compta amb la col•laboració del pianista Joan Espuny i el percussionista Joan Pérez-Villegas. L’accés al concert és lliure, amb taquilla inversa.

El divendres 12 de juliol, també a les 9 del vespre, es durà a terme un concert interpretant el Rèquiem de Mozart a càrrec del Cor d’Homes d’Igualada i el Cor Zóngora de El Vendrell

El Rèquiem va ser la última obra escrita per Wolfgang Amadeus Mozart. Composta a Viena el 1791, va quedar inconclusa per la seva mort, el 5 de desembre. Franz Xaver Süssmayr, deixeble del compositor, la va concloure i la va entregar al comte Franz von Walsegg, que havia encarregat anònimament una missa de rèquiem per commemorar l’aniversari de la mort de la seva esposa. És una de les peces més enigmàtiques de la música, en gran part a causa dels mites i les controvèrsies que l’envolten, especialment sobre la quantitat que va ser completada per Mozart abans de la seva mort. El manuscrit autògraf mostra l’«Introitus» acabat i orquestrat per la mà de Mozart, així com els projectes detallats del «Kyrie» i la seqüència «Dies irae» pel que fa als nou primers compassos de «Lacrimosa» i l’«Ofertori». Enmig de tots aquests mites que l’acompanyen, va arribar a dir-se que «va ser la mateixa mort qui va encarregar a Mozart la seva composició».

Carl Czerny (1791-1857) va concebre la versió del Rèquiem no com una simple transcripció o reducció per a piano a quatre mans de l’obra de Mozart, sinó com una versió amb el seu estil propi i, en conseqüència, amb les influències dels diferents músics amb els quals va mantenir relació. Es tracta d’una partitura tècnica i interpretativament molt exigent, que explota al màxim les possibilitats sonores de l’instrument.

El Cor d’Homes d’Igualada i el Cor de Noies “Zóngora” de l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell, presentem la versió del Rèquiem de Mozart que va arreglar Carl Czerny per a cor mixt, quartet de solistes i piano a quatre mans (a càrrec d’Àlvaro Carnicero i Ester Lecha). Seran els solistes Anna Niebla (soprano), Tànit Bono (contralt), Carles Prat (Tenor) i German de la Riva (baix). Dirigirà la directora del Cor Zóngora, Montserrat Meneses, directora de cors i pedagoga musical que va formar-se amb mestres com Manel Cabero, Josep Prats, Josep Vila, Mireia Barrera, Pierre Cao, Laszlo Heltay o Johan Duyck.

El Cor d’Homes d’Igualada és una agrupació vocal masculina creada a l’octubre del 2011 amb l’objectiu de poder treballar de manera regular el nombrós repertori existent per aquesta formació. Els seus components són cantaires provinents d’Igualada i les seves rodalies. La major part d’ells amb una sòlida formació musical i fins i tot dedicació professional en l’àmbit de la música.

El Cor Zóngora va néixer l’any 1996 en el si de l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell i està format per una vintena de noies, la majoria estudiants de l’escola, que treballen per aconseguir una acurada emissió vocal i oferir una interpretació fidel i rigorosa de tota mena de repertoris, des de música antiga fins a contemporània. Podeu adquirir localitats a través del web https:// tiquetsigualada.cat

Finalment, per cloure aquest cicle es durà a terme un concert molt especial el divendres 13 de setembre a les 20:00h

L’arquitecte norueg, Gisle Nataas va dur a terme un projecte on va realitzar enregistraments de sons a l’entorn del Cementiri Nou d’Igualada l’estiu del 2023, el resultat del seu treball, va ser la performance sonora “Seccions/4” que l’autor vol dur a terme al mateix Cementiri d’Igualada de l’arquitecte Enric Miralles/Carme Pinós de forma gratuïta, amb una durada de 35 minuts.

Gisle Natassa és nascut a Bergen i viu a Oslo. Arquitecte graduat per l’Escola d’Arquitectura de Bergen i la Reial Acadèmia Danesa – Arquitectura – a Copenhaguen. Treballa amb l’arquitectura i el so de l’arquitectura. Com a artista sonor, Nataas treballa amb gravacions de camp de l’arquitectura, amb actuacions en directe i en instal•lacions sonores. Les gravacions de camp es barregen, es processen i es transformen en noves experiències musicals i espacials. Nataas dirigeix el projecte “L’arquitectura com a instrument” al programa nacional Den Kulturelle Skolesekken que és un projecte de col•laboració entre el Ministeri de Cultura i el Ministeri d’Educació i Investigació.

Un seguit de propostes que posen en valor i serveixen d’homenatge a l’obra de l’arquitecte Enric Miralles i Carme Pinós, considerada la millor obra realitzada per un arquitecte espanyol i una referència de l’arquitectura contemporània segons The Now Institute de Chicago, en els 100 edificis del segle XX. Gisle Nataas – arquitecta MNAL i artista sonora que va servir per dur a terme una actuació sonora a la Fundació Miralles del Barcelona aquell mateix any. L’Ajuntament d’Igualada, en exercici de la seva vocació de foment de la cultura i amb la voluntat d’incrementar el suport a l’activitat cultural de la ciutat i la promoció de l’espai del Cementiri Nou troba oportú col•laborar en aquestes iniciatives.

tornar_radioIgualada