icon_radio

RÀDIO

BLOG

Els restaurants hauran d’informar de la presència d’al.lèrgens als seus plats

Cuina oberta / Actualitat – A partir del 13 de desembre, tots els restaurants hauran d’informar als seus clients sobre la presència d’al·lèrgens en els seus plats. No fer-ho representa un alt risc de sanció.

S’enten per al.lèrgens a tots aquells aliments que poden provocar al.lèrgies o intoleràncies alimentàries atribuïbles a la ingesta, contacte o la inhalació d’un aliment o algun dels seus components. L’elaboració de menjars per a una persona al.lèrgica a un aliment, requereix doncs per part dels restauradors d’una atenció especial que s’inicia amb el disseny dels menús i que cal mantenir fins que es serveixi el plat.

Aquesta obligació es deu a que el 13 de desembre entrarà en vigor un reglament europeu (UE 1169/2011) sobre la informació als consumidors d’ingredients i al·lèrgens als aliments, que unifica la normativa europea sobre etiquetatge d’aliments i també, en el cas dels restaurants, dels aliments que es venen directament als consumidors sense envasar.

La llei no només determina el què sinó també el com, establint unes normes de com s’ha de facilitar aquesta informació als consumidors: els restaurants hauran de tenir per escrit tota la informació relativa a la composició de cada plat present al menú o a la carta que se serveixi aquell dia.

Paral·lelament hi ha pendent l’aprovació un Real Decret de l’Agencia Espanyola de Seguretat Alimentaria que ha de permetre que s’informi al client de forma oral, tot i que eximirà de tenir el suport escrit o electrònic. La idea és poder tenir a mà del client una fitxa d’ingredients i al·lèrgens per cada plat i que sigui fàcilment consultable.

Una APP per fer fàcil la obligació als restauradors

Amb aquest objectiu s’ha creat una eina per als professionals de la restauració que els permet detectar i gestionar els al·lèrgens i les intoleràncies alimentaries presents a cada recepta. Es tracta de Restalergia, una aplicació web que neix per donar resposta a aquesta normativa europea.

Aquesta aplicació ajuda a crear fitxes d’al·lèrgens i intoleràncies alimentàries per cadascun dels plats d’un restaurant. Així facilita complir amb la nova llei, estalvia temps i agilitza d’una manera important la creació i gestió d’aquestes fitxes, a més d’evitar possibles sancions administratives (que podrien posar els inspectors) o penals (en cas de produir-se una al·lèrgia o intolerància en un client).

Tot el contingut nutricional, d’al·lèrgens i intolerants alimentaris d’aquesta aplicació ha estat elaborat per la doctora Teresa Garriga, especialista en al·lergologia de  l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron.

Per tal de facilitar encara més el compliment d’aquesta normativa els establiments membres de la Unió Turística Anoia compten amb unes ajudes per tal d’abaratir el cost, ja de per si relativament baix, que té pels restauradors aquesta aplicació web.

Jornada informativa sobre la normativa i Restalergia

El proper 11 de novembre a les 6 de la tarda, a les dependències de la unió Turística Anoia – UEA (Carretera de Manresa 131 d’Igualada) es farà una jornada oberta a associats i no associats sobre aquesta nova normativa i sobre l’aplicació web de Restalergia, de moment la única via per donar compliment a la nova normativa alimentària.

Per a inscripcions a la jornada o per més informació sobre la normativa o l’aplicació web de Restalergia, contactar amb la Unió Turística Anoia al 938052292 o al correu uea@uea.cat

tornar_radioIgualada